söndag 1 februari 2009

Huset står kvar

Jo Anne, huset står kvar:-) Det var riktigt roligt igår, jag fick jättefina presenter som jag är jätteglad för, maten blev god och vinet var gott. Först gjorde jag en "tacodip", kan man väl kalla det. Man brer ut philadelphiaost på en stor tallrik och sen lägger man tacosås ovanpå, sen dippar man Nachochips i det, jättegott. Till varmrätt blev det Vitlöksgratinerad kycklingfilé med bacon. Recept för fyra personer:
500 g kycklingfilé (jag tog ytterfilé eftersom de är lagom stora)
1 purjolök
1 paket bacon
1 röd paprika
(1 banan, det hade inte jag)
Curry
100 g vitlöksost ex creme bonjour
200 g naturell färskost
½ hönsbuljongtärning
3 dl vispgrädde
salt, peppar och smör

Bryn fileérna och krydda med salt, peppar och curry
Knaperstek bacon
Lägg fileérna i en ugnsform och smula över bacon
Hacka paprika och purjolök och strö över kycklingen
Smält osten och rör ner buljong och grädde, låt sjuda en stund
Häll ostsåsen över fileérna och gratinera i 225 grader tills det fått fin färg, igår stod den inne i 45 minuter, ganska långt ner i ugnen, och det blev bra. Jag serverade pasta till men ris eller ugnsstekt potatis är säkert jättegott till.

Till efterrätt gjorde jag pannakotta som jag smaksatte med Baileys, det var gott men jag tror nog att vanlig pannakotta med vanilj är godare. Det är superenkelt att göra pannakotta med gelésocker, bara att koka ihop med grädde så är det klart.

Nu vill Max spela Bamse så han får ta över datorn en lite stund, så kan mamma vila lite...

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket fint kort på killarna. Det ser ut att går fort när de åker pulka. /Anne