måndag 11 april 2011

Installera om...

Jag skriver inte så mycket om mitt jobb, kanske för att jag är ganska trött när jag väl inte är där. Jag tycker om mitt jobb, gillar att gå dit och tycker att jag gör nytta. Jag försöker alltid att vara hjälpsam och effektiv och det är ytterst sällan som jag är sur för något som har med arbetsuppgifterna att göra men det blev jag idag. Att behöva göra om en hel dags arbete bara för att jag inte stod på mig... grrr! Jag visste, innerst inne, när jag installerade servern att det här kommer nog inte hålla och mycket riktigt så höll det inte. Så idag har jag skriptat och sparat ner det som var rätt och installerat om, skriptat och lagt tillbaka det sparade för att inse att jag ändå får göra om ungefär hälften av konfigureringen. Jag måste lära mig att lite på magkänslan och när små varningsklockor ringer måste jag säga STOPP! Det är inte första gången men jag känner ibland att jag inte har tillräckligt med argument för att stå på mig men från och med nu ska jag bli bättre på det.

En annan sak som jag har funderat på: det verkar som att en viss typ av person finns på alla arbetsplatser: personen som aldrig kan säga ja! Var jag än har jobbat har de funnits, de som vill att man smörar lite eller som gärna verkar vara väldigt upptagna eller helt enkelt inte är hjälpsamma. Jag har så otroligt svårt för dessa: kan jag hjälpa någon så gör jag det, kan jag inte så säger jag det... hur svårt kan det vara?

2 kommentarer:

Ullis sa...

Klart du måste stå på dig! Jag vet ju att du alltid har rätt :) Kram kram

camilla sa...

Hej,

Känner igen mej i det du säger också. Varför ska det vara så svårt att stå på sig?
Oftast har man ju rätt, eller hur?

Ja, exakt hur svårt kan det vara?
Finns många konstiga människor, stöter själv på dem titt som tätt.
Nästan varje dag faktiskt!

Kram siss!