måndag 23 januari 2012

Inte lika bra denna veckan:-(

Då var det ett halvt kilo upp denna veckan... vilket var väldigt nedslående i morse. Jag trodde verkligen inte att jag hade gått upp, att jag hade koll på läget, men det tyder på att man inte har koll på allt. Trots bra träning och kost, det blev visserligen en semla i lördags, så gick det fel. Men, jag har ändå gått ner 1,5 kg på två veckor och ser man det så är det bra.

Det är några som undrar vad jag äter, vilken strategi jag har. Först och främst så måste jag bli mätt, en hungrig Ulle går lätt i socker fällan:-) Oavsett vilket sätt man försöker gå ner i vikt på så är socker farligt, så det försöker jag undvika i största, möjliga mån, likaså alkohol. Jag märker själv att jag blir mer sötsugen om jag äter en frukt på eftermiddagen, så frukten är utbytt mot ett kokt ägg eller keso. Jag äter "vanlig" mat som familjen äter men jag minskar ner på kolhydraterna och äter mer fett och grönsaker istället. Till frukost äter jag två knäckebröd med bregott och ost. Till lunch blir det rester från gårdagens middag och till middag blir det t ex fisk i ugn med grädde, tomater och purjolök, köttfärssås utan pasta men med oliver och keso istället, soppa eller "plocktallrik". Ikväll åt resten av familjen åt potatismos till fisken men jag åt kokta grönsaker istället. Jag äter ost, oliver, smör, finn crisp och annat som inte triggar sötsuget men jag har samtidigt lite koll så att jag inte äter för mycket.

Jag tror att detta kommer att fungera i längden, mitt mål är att ha gått ner tio kilo tom siste april och jag är ju en bit på väg.

Inga kommentarer: