söndag 5 augusti 2012

Tankar om OS

Jag blev så himla glad idag när Sverige tog OS-guld! Det är sååå stort och så få förunnat att faktiskt vara bäst när det gäller, stort grattis till våra duktiga seglare! Vad gäller debatten om vad som är en "riktig" idrott så tycker jag den är löjlig. Segling och hästsport diskuteras ofta och själv anser jag att de är riktiga idrotter, deras medaljer ska skattas lika högt som medaljer i andra grenar. De är bäst i sin gren, man kan inte jämföra segling med triatlon eller hästsport med friidrott, vissa har redskap som de ska vara bäst på att hantera, för andra är kroppen redskapet. De som vinner OS-guld är bäst i världen i sin gren och eftersom vi alla är olika gillar vi olika idrotter! Alla kan inte spela fotboll, då blir det för tråkigt:-)

Igår följde vi längdhoppet med spänning och jag tyckte verkligen synd om Michel Tornéus, så nära som han var. Tråkigt också att läsa debatten efteråt, att det var längesen det var så dåliga resultat i ett mästerskap. Kan det bero på att de aktiva är rena, dopingpolisen har gjort ett bra jobb? Det går ju också upp och ner i alla grenar, jag menar: Emma Gren tog VM-brons på 1.96 2005, två år tidigare fick Kajsa brons på 2.00.

Förresten; jag är ensam hemma:-) Resten av familjen åkte på bio och jag njuter av lugnet... imorgon drar vardagen igång igen.

Inga kommentarer: