fredag 7 oktober 2011

Tranströmer

Jag tyckte att det var väldigt roligt att en svensk poet fick Nobelpriset i litteratur. Eftersom jag aldrig har läst något av någon litteraturvinnare så blev jag lite stolt för Tranströmer har jag läst. Vi hade en bok i svenskan på högstadiet som vi kallade "lilla psykopatboken" och där var han med:-) Men han skriver vackert och har ni möjlighet så läs i alla fall lite. Jag blev däremot lite besviken när vissa menar att han fick priset för att han är svensk... varför kan vi inte sträcka på oss och vara stolta över det faktum att en svensk faktiskt är en av de bästa poeterna i välden och hans verk är översatt till sisådär 55 olika språk? Om det nu var dags för en poet att  få priset, varför inte en svensk? Om Nobelpriset var amerikanskt, hur många ickeamerikaner skulle få priset då? Jaha, det är sådant här som jag funderar på en fredagskväll, efter att ha varit på Ikea hela dagen och sen fått en finfin middag hemma hos svärföräldrarna... imorgon blir det skruva, skruva och skruva! Bilder kommer och jag hoppas att det blir som det är tänkt.

Inga kommentarer: