söndag 9 september 2012

Nutellasemifreddo

Jag hittade ett recept här som jag kände att jag måste testa. Eftersom Max älskar nutella så tänkte jag att det skulle passa på hans kalas. Det finns nog inget nyttigt i denna tårtan men om man nu ska äta tårta så ska man väl äta den godaste tårtan:-) Jag gjorde två så det gick åt en hel del godsaker:


Min kitchen aid fick jobba hårt. 

Ja, ni ser att det finns mycket gott i denna. 

Mäktig och söt, jag tror att färska hallon kan vara riktigt gott till. 

Recept:

Nutellasemifreddo 12 port
  • 2 marängbottnar
  • 4 ägg
  • 2 msk strösocker
  • 5 dl vispgrädde
  • 1 burk Nutella (ca 400 g)
Separera gulor från vitor, det är viktigt att skål och visp till vitorna är rena. Vispa vitorna till ett fast skum med 1 msk socker. Vispa gulorna luftiga med 1 msk socker och vispa grädden för sig.
Lägg en marängbotten i formen och krossa den andra. Vänd varsamt ihop äggvisp, grädde, vitorna, den krossade marängen. Ringla ner Nutellan (värm den lite i micron så den blir lite rinnig) så att det blir ränder i smeten. Fyll upp smeten i formen över den hela marängbottnen.
Frys tårtan i minst 4 timmar innan servering, gärna över natten och ta fram den i god tid innan ni ska äta den. Servera med färska jordgubbar till.

Inga kommentarer: