söndag 9 september 2012

Vikten

Så här efter ett smaskigt inlägg om nutellasemifreddo så kör jag ett om vikten:-) Jag gick ju upp en del kilo i somras och de har jag lyckat gå ner; total viktnedgång sedan årsskiftet är 10,8 kg och de är jag ju oerhört glad över! Jag har 4,2 kg kvar till "normalvikt" enligt BMI och det är mitt mål just nu, att klara detta innan december. Jag ska försöka komma igång med träningen igen, det har mest blivit promenader den sista tiden, mest för att jag hinner gå en sväng på lunchen på jobbet. Nu gäller det att komma igång med cross trainer, hantlar och annat som finns i källaren... jag saknar ett gym i Moheda!
Maten då? Vi kör på med lågkolhydratskost, det är nog närmare sanningen än LCHF. Den sista tiden har vi ökat på grönsakerna och även lite frukt ibland. Frukten är lurig för den kan trigga mitt sötsug och då vill jag äta allt som finns i godisväg hemma men oftast går det bra. Vi äter sötsaker ibland men försöker välja bättre alternativ än socker och mjöl (det är samma sak där, att det triggar sötsuget), exempelvis så har jag testat att baka lite med agavesirap och det verkar ok. Nutellasemifreddon åt vi av och då gäller det att njuta av det goda och inte få dåligt samvete för att man väljer att äta det. Nu kör vi i höst och hoppas att detta håller!

Inga kommentarer: